ORGANIZE: Planning

Wat zou het toch heerlijk zijn als elke planning die je maakt, helemaal perfect uit zou komen. Helaas overkomt het me regelmatig dat het niet perfect gaat. Maar ik begin het wel steeds meer te leren. Want er zijn toch een paar valkuilen en tips als het gaat om het maken van een planning.

Valkuil 1: Te veel of te weinig taken inplannen

Te veel inplannen lijkt me vrij logisch, als je teveel taken inplant kan je er van uit gaan dat je niet alles gedaan krijgt. Daartegenover lijkt te weinig inplannen heel onlogisch, maar het kan er voor zorgen dat je te relaxed met je planning omgaat of gaat treuzelen waardoor je uiteindelijk alsnog in de knel kan komen te zitten. Als ik te weinig inplan laat ik me sneller afleiden, ga ik series kijken, webshoppen, noem het maar op. Wat voor mij het beste werkt? Ik kijk per taak hoeveel tijd ik er voor nodig denk te hebben en kijk dan voor welke taken ik die dag of het geplande moment tijd hebt. Als je echt maar weinig te doen hebt, spreek dan met jezelf een tijdstip af dat je klaar moet zijn, dan kan je daarna iets anders gaan doen.

Valkuil 2: Uitstellen

Als je een deadline hebt waarop iets gedaan moet zijn, stel het dan niet te lang uit. Oud nieuws? Toch kan het hier makkelijk misgaan. Want als blijkt dat een taak meer werk is dan je in eerste instantie had verwacht, is het fijn dat je op tijd aan de slag bent gegaan en nog de mogelijkheid hebt om het een andere dag of ander moment af te maken. Ook als het een routineklusje is! Want zo kan ik in een halfuurtje de nieuwsbrief klaar hebben, maar stel dat m’n printer leeg blijkt te zijn? En stel dat ik spullen nodig heb die in de winkel niet op voorraad zijn? Nou moet je niet altijd van het ergste uit gaan, maar het is niet handig om taken op het laatste moment aan te laten komen.

2015-03-23 15.24.08 2

En nu?

Als je met de bovenstaande valkuilen rekening houdt wordt het plannen al een stuk makkelijker. Daarnaast heb ik nog wel wat tips om het beter te kunnen volhouden.

• Zorg dat je planning er aantrekkelijk uit ziet. Schrijf het netjes op met de datum er boven waarop je taken gedaan moeten zijn.  Naast m’n deskplanner waar alle afspraken in staan heb ik een boekje waarin ik een takenlijst maak voor de dagen/momenten waarop ik nog ruimte in mijn planning heb. Ik vind het leuk om m’n planning wat te pimpen, met washi-tape, markeerstiften en gekleurde pennen. En ik teken voor elke taak een klein afvink-hokje.

Organize planning def

• Plan taken die ‘overeenkomen’ bij elkaar. Stel je moet wat inkopen of boodschappen doen, spaar dat (als het mogelijk is) op en doe eens per week een ronde langs alle winkels op je lijstje. Scheelt een hoop tijd! Of als je een aantal korte taken hebt die slechts een paar minuutjes duren, doe die dan snel allemaal achter elkaar. Dat kost minder tijd dan dat je ze tussendoor doet en je hebt gelijk een hele rits taken afgerond!

• Om nog even door te gaan op het samen plannen van taken, plan de momenten in dat je voor mail gaat zitten. Ideaal dat je je mail altijd en overal kan openen, maar het kan ook erg afleiden. Ik merkte dat ik vaak mailtjes kreeg en dacht; “Oh ik antwoord even snel”, etc. Geen ramp, maar m’n focus was dan wel weer weg. Ook miste ik wel eens afspraken omdat ik dingen vergat op te schrijven. Nu open ik m’n mail alleen als ik daar de tijd voor kan en wil nemen. Voor dringende zaken bellen mensen wel denk ik dan bij mezelf, dus de mail komt wel als het mij uit komt.

• Plan ook tijd voor jezelf in. Het is heel fijn om je taken af te kunnen vinken en te zien dat je goed bezig bent, maar het is ook goed om aan jezelf te denken en daar bewust tijd voor in te plannen. Hou gewoon een paar momenten in de week vrij om leuke dingen te kunnen doen.

• Laat het los. Accepteer dat het niet altijd gaat zoals je wil en wees flexibel. Zit je dan met je mooie planning en je wordt gebeld door een vriendin voor een kopje thee. Of je stapt uit bed met koorts en hoofdpijn. Wees flexibel en kijk of er dingen zijn die je door kan schuiven naar een ander moment. Om het vorige punt er bij te pakken, stel je hebt morgenavond een vrije avond, wissel het dan om. Neem dan vandaag de tijd voor die vriendin en maak morgen je taken af.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Als je zelf nog adviezen hebt voor het plannen, deel ze dan hier onder! Mijn planning blijft toch ook altijd imperfect, dus handige tips zijn altijd welkom. ;-)

Liefs!

4 gedachtes over “ORGANIZE: Planning

  1. Nienke zegt:

    Handige tips! Over het algemeen ben ik wel goed in plannen, tijd inschatten en mijn dag indelen, maar dat uitstellen, o my! Kleine klusjes doe ik gemakkelijk, maar als het een grotere taak is met een late deadline durf ik die taak wel eens negeren…
    het schriftje met washi tape ziet er superleuk uit btw!

    Like

    • Evera zegt:

      Dank je! Het scheelt voor mij vaak al de helft als het er een beetje vrolijk uit ziet! Maar ik maak me ook nog vaak schuldig aan uitstellen, al gaat het wel met babystapjes vooruit! ;)

      Like

  2. Hilde zegt:

    Hele handige tips!!
    En je planning ziet er inderdaad lekker vrolijk uit! :) Krijg helemaal zin om mijn Hema-weekplanner ook weer tevoorschijn te halen en te gaan gebruiken :)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s